[RB@Blog_Title]

درمان درد جلوی پا در تبریز

سه شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۰۸ ب.ظ
  • نویسنده : مرتضی رحیمی اقدس
  • بازدید : [۱۵۲۲] مشاهده

مورتون نوروما 

علت شایع درد جلو پا و انگشتان می باشد که معمولا به دنبال ضربات ریز، متعدد و نامحسوس و در نتیجه آن بزرگ شدگی قسمتی از اعصاب بین انگشتان (inter-metatarsal nerve) بخصوص سومین شاخه عصب (بین انگشت سوم و چهارم) اتفاق می افتد. اکثرا در خانمهای بین سنین۳۰ تا ۵۰ سال دیده می شود و در ۱۵ درصد موارد دوطرفه است.

علت قطعی آن نامشخص است ولی مشکلاتی مثل صافی کف پا(pes planus)، پای پنجه پهن (splayfoot)، قوس کف پا بلند(pes cavus)، بدشکلی مچ پا (equinus deformity)، بدشکلی انگشتان و پوشیدن کفش های سفت و پاشنه بلند در بروز آن می توانند موثر باشند.

علایم

درد بیمار می تواند به شکل گنگ یا تیز، تیرکشنده، گزگز و مورمور،سوزش و بی حسی بخصوص در انگشتان ۳ و ۴ پا باشد. گاهی به صورت گرفتگی عضلات جلو پا و انگشتان، فروکردن سوزن، میخ یا چاقو در پا نیز توصیف می گردد. علائم بیمار معمولا با راه رفتن و بعضا رانندگی تشدید می شود و با درآوردن کفش و ماساژ ناحیه درد اغلب تسکین می یابد.

تشخیص

بر اساس شرح حال دقیق و معاینه کامل فیزیکی و عصبی می باشد. تست های تخصصی مختلفی برای تشخیص آن وجود دارد که معمولا توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی (فیزیاتریست) انجام می شود. باید توجه داشت حتما علل دیگر درد جلوی پا مثل متاتارسالژیا و مشکلات مفصلی، شکستگی و دررفتگی ها، درگیری عروقی و عصبی دیگر باید رد شوند.

معمولا برای تشخیص نیازی به اقدامات پاراکلینیک نیست ولی سونوگرافی شاید بتواند برجستگی عصب را نشان دهد.

در ضمن درخواست عکس ساده، سی تی اسکن، MRI بعضا برایرد علل دیگر استفاده می گردد.

درمان

در ابتدا درمانهای طب فیزیکی و غیرجراحی از جمله کفش طبی یا کفی طبی، تیپینگ، ارتوز پا، دارودرمانی، ماساژ، طب سوزنی، فیزیوتراپی و ورزش درمانی بخصوص تمرینات کششی و تقویتی توصیه می گردد.

در صورت عدم پاسخ مناسب، تزریق های تخصصی موضعیمختلف بسته به علایم و شرایط بیمار قابل انجام است، از جمله اینها می توان از تزریق استروئید-لیدوکائین، ازون، PRP، الکل یافنل، ویتامین ب ۱۲ نام برد. همچنین کرایوتراپی و سوزاندن با RF جزو درمان های کمتر تهاجمی هستند.

تزریق در مورتون نوروماخط آخر درمان جراحی است که معمولا درصد کمی از بیماران ممکن است ختم به جراحی شوند.(برگرفته از سایت دکتر فاتح)

جهت ویزیت با تلفنهای موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

دکتر مرتضی رحیمی،متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

ادامه مطلب

نظرات ارسال شده

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی