[RB@Blog_Title]

اوزون تراپی یا ازن درمانی

چهارشنبه, ۷ آذر ۱۳۹۷، ۰۴:۳۸ ب.ظ
  • نویسنده : مرتضی رحیمی اقدس
  • بازدید : [۲۷۲۱] مشاهده
  • دسته بندی : دسته: اوزون درمانی ,

 اوزون تراپی یا ازن درمانی

روش درمانی اوزون تراپی یا ازن درمانی روشی نسبتا جدید در درمان است. در حقیقت اوزون تراپی پاسخی است به تلاشهای علم پزشکی به یافتن جایگزینی مناسب برای کورتون درمانی. سال هاست که ما در بسیاری از بیماران مجبوریم از کورتن جهت کاهش التهاب استقاده کنیم و خصوصا در بیماران دیابتی و بیماران مسن به دنبال جایگزینی برای آن می باشیم . ازن با گاز O3 این رویا را محقق کرده که ما بدون ضرر و با روشی بسیار سالم بتوانیم از منافع بک ماده ضد التهاب بهره مند شویم.

استفاده از گاز اوزون یا اوزون درمانی روشی سالم در درمان بیماری های عضلانی و مفصلی می باشد. در این روش درمانی  از گاز ازن که غلظت آن توسط پزشک معالج تعیین می شود،  به صورت کاملا تخصصی در بافت تزریق می شود و بر اساس تبدیل گاز ازن به اکسیژن در بافت رادیکال ها و انرژی آزاد می شود که  درمان دیسک کمر ، درمان سیاتیک ، استفاده می شود.

از تزریق گاز ازن در کنار و یا داخل دیسک به عنوان جراحی بسته دیسک کمر و یا جراحی بسته دیسک گردن  کمک ازن درمانی  هم نام برده می شود.



انرژی آزاد شده از گاز ازن در بافت موجب تبدیل و آزادسازی انرژی بسیار فوق العاده ای می شود که ماده تغذیه ای سلول یا ATP سلول را بالا می برد و موجب ترمیم بدون عارضه و طبیعی سلول صدمه دیده از جمله سلول های دیسک کمر می شود . در واقع این انرژی ،ازن درمانی را به  عنوان یک پیشرفت جدید و نوین در درمان درد و دیسک و آرتروز در پزشکی روز دنیا مطرح کرد است.


اوزون تراپی یا ازن درمانی دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و نیز اثرات ترمیمی می باشد. بنابراین اوزون تراپی در درمان دردهای ناشی از التهابات مفصلی و نیز دیسک های بین مهره ای، تنگی کانال نخاع، زخم های ناشی از دیابت و ... موثر می باشد.



در ادامه مواردی که ازن تراپی برای آنها نتیجه بخش است (و در کلینیک تخصصی دکتر رحیمی انجام میشود) ذکر شده:


۱- برای درمان هرگونه درد
۲- ازن درمانی کمر درد برای درد های شدید مفصل کمر
۳- آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف
۴- اوزون زانو برای آرتروز زانو و لگن (درمان لگن دراین روش کمتر نتیجه بخش است )
۵- بیرون زدگی و فرسودگی دیسک کمر و گردن (برای درمان موارد شدید بیرون زدگی دیسک استفاده نمی شود)
۶- سندروم تونل کارپال
۷- درد رگ و عصب سیاتیک
۸- سینوزیت(شدید یا ملایم)
۹- اختلال آرنج تنیس بازان (تنیس البو)
۱۰- درد و اختلالات لگن
۱۱- عفونت های دندان
۱۲- بهبودی بعد از جراحی مفاصل
۱۳- شکستگی های غیر قابل درمان
۱۴- جراحات
۱۵- آسیب دیدگی ها ورزشی
۱۶- گردن درد برای درد های شدید مفصل گردن
۱۷ - آرتروز شانه



موفقیت‌آمیز بودن این نوع درمان دیسک کمر و گردن به عوامل زیر بستگی دارد:


•    انتخاب درست بیماران. همه موارد لغزش دیسک را نمی‌توان با اوزون نوکلئولیز و اوزون تراپی مدیریت نمود، بلکه باید با توجه به سابقه پزشکی بیمار و ملاک‌های خاصی با توجه به MRI تشخیص داد که آیا روش اوزون درمانی کمر درد برای بیمار نتیجه‌بخش خواهد بود یا خیر.

•    مهارت کافی. امروزه این روش در بسیاری از مراکز انجام می‌شود بی آن که کارکنان آموزش و تخصص لازم را دریافت کرده باشند، در نتیجه به شکست می‌انجامد.

•    پروتکل مناسب. اوزون درمانی باید مطابق پروتکل دلیل محور منتشر شده در متون تخصصی اجرا شود. اگرچه ایمنی این روش ازجراحی‌های لغزش دیسک بسیار بیشتر است، اما بدون اثر جانبی هم نیست. بنابراین رهنمودها و راهنمایی‌های ذکر شده در پروتکل باید مدّ نظر قرار گیرند.



روش انجام ازن تراپی برای آرتروز زانو چگونه است ؟

خواص گاز ازن باعث می شود التهاب و درد در مفصل کاهش یابد و به دنبال آن ، تحریک به غضروف سازی شود.

برای هر زانو بستگی به میزان درگیری تعداد جلسات درمان متفاوت است و قبل از انجام ازن درمانی احتیاج به دارو یا ملاحظه خاصی ندارد.

بعد از تزریق نیز احتیاج به مراقبت خاصی وجود ندارد و شخص با پای خود توانایی راه رفتن را دارد و احتیاج به استراحت مطلق  نیست.

درمان ازن ، پروکائین ، ویتامین بی ۱۲ و مواد دیگر در بافت های نرم یا لیگامنت ها یا تاندون هایی که به استخوان زانو یا مفاصل دیگر متصل شده است تزریق می گردد که این تزریق در مفصل متورم انجام می شود و باعث درمان تورم و سپس افزایش جریان خون خواهد شد و رسوبات فیبری را تحریک می کند تا باعث شود سلول ها با کمک این رسوبات بافت های مفصل آسیب دیده را ترمیم نمایند.


چرا ازن درمانی را در آرتروز پیشنهاد می کنیم ؟

ازن دارای خاصیت ضد التهابی بسیار قوی می باشد و با این خاصیت باعث بهبود التهاب ها و کاهش درد زانو خواهد شد.

با افزایش اکسیژن رسانی به بافتهای فرسوده مفصل باعث تحریک مفصل به ترمیم (البته تا حدودی)خواهد شد و باعث از بین رفتن آنزیم هایی که پروسه تخریب مفصل و پیشرفت آرتروز را باعث می شوند خواهند شد.در نتیجه سیر بیماری را کند خواهد کرد یا متوقف خواهد کرد.


درمان دیسک کمر و کمردرد

ازن با خاصیت ضد التهابی می تواند در کاهش التهاب اطراف ریشه عصبی و علایم تحریک ریشه عصبی نقش موثری ایفا نماید.
دیسک بین مهره ای وقتی دچار فتق و بیرون زدگی می شود با ۲ مکانیسم عمده می تواند باعث درد در ناحیه کمر شود که در اکثر اوقات ماهیت تیر کشنده دارد .
یکی ایجاد فشار بر ریشه های عصبی و دیگری التهاب است که البته امروزه اعتقاد براین است که نقش التهاب در ایجاد درد پررنگ تر از فشار است چون ثابت کرده اند که اغلب مردم فتق دیسک دارند بدون اینکه علایمی داشته باشند.


ازن تراپی در درمان تاندینیت ،بورسیت، استئوآرتریت مفاصل، آسیب های تاندونی، منیسک و ترمیم دیسکهای آسیب دیده بین مهره های روشی بسیار موثر و کارآمد محسوب می شود.
ازن به صورت تزریقی برای درمان آسیب های اسکلتی و به صورت انفیوژن وریدی و یا بصورت وارد کردن گاز ازن از طریق رکتوم در درمان بیماری های روماتیسمی ، ام اس و تا حدی سرطان بکار می رود.


میزان غلظت گاز تزریقی و تعداد جلسات درمان  در هر بیمار متفاوت است


مزایای ازن تراپی

•    بسیار راحت و با حداقل درد همراه است.
•    بدون ایجاد هیچگونه عارضه جانبی
•    به این خاطر که ماده تزریق شده گاز است در محل آسیب دیده پخش خواهد شد و منطقه ای که ازن به آن نرسیده باشد وجود ندارد و این موجب می شود که محل مورد نظر به تدریج درمان شود.


مراقبت های بعد از ازن تراپی

•    برای کاهش التهاب به مدت ۴۸ ساعت از پد های گرم و سپس کمپرس یخ استفاده نمایید.
•    از انجام فعالیت های سنگین خودداری نمایید.
•    به مدت دو هفته در رژیم غذایی خود از روغن ماهی و مکمل های این ماده و استفاده از پروتئین را قرار دهید.




انجام  مراحل ازن درمانی یا اوزون تراپی در کلینیک تخصصی دکتر مرتضی رحیمی به بهترین روش های روز دنیا




ادامه مطلب

نظرات ارسال شده

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی